Na górze risercz, na dole dedlajn, marketer napisał dziś nowy hedlajn. Taką koślawą rymowanką sobie zaczniemy. Dlaczego? Dlatego, że jak sam usłyszałem „Customer Success”, to najpierw pomyślałem: matko, kolejne korposłowo. Nie dość, że znowu bez tłumaczenia na polski, to pewnie jest wydmuszką, za którą niewiele się kryje. A dziś z nieskrywaną przyjemnością pracuję jako Customer Success Manager.
Skoro już wiesz, że to nie tylko kolejna korporacyjna fraza zza oceanu, przyjrzyj się, czym jeszcze nie jest Customer Success.
Przede wszystkim to nie powinna być nowa, ładna nazwa na Account Managera. Obserwując polskie profile na LinkedIn, od czasu do czasu dostrzegam to u pracowników agencji marketingowych (nie zauważyłem jeszcze tego zjawiska w innych branżach). Zakres obowiązków pięknie spina się z „ekant menedżmentem”, ale w nazwie gości Customer Success Specialist/Manager.
Dla firmy obie dziedziny służą podobnym celom, jednak ścieżka ich realizacji jest inna. I w żaden sposób nie pozycjonuje to którejś z nich jako lepszą czy gorszą. Ich zadania mogą się zazębiać, uzupełniać i współistnieć, ale to nadal osobne działki. Trzeba jednak podkreślić, że w ostatnim czasie coraz bardziej się do siebie zbliżają.
Success, Service, Support – jeden pies… czy raczej szop.
Customer Success i Customer Service łatwo pomylić!
Uwaga: Tak żeby nie było za łatwo, pojęcia Customer Service (dos. usługi klienckie) i Support (wsparcie) też się różnią. Customer Support nierzadko obejmuje też tworzenie dokumentacji i zaawansowane techniczne wsparcie, jest specyficznym typem szerokiego Customer Service. Customer Service to ogólne pojęcie obsługi klienta. Uff, dużo tych „CS”.
W skrócie: w Customer Support ważna jest perspektywa krótkofalowa, a działania są reaktywne. Tutaj pojawią szybkie odpowiedzi na infolinii czy odpowiadanie na maile, zaczynające się od „bo to mi nie działa”. Trzeba rozwiązać jak najwięcej ticketów (zgłoszeń klientów) w jak najkrótszym czasie – praca jest z reguły ilościowa. To również pierwsza linia wsparcia.
Customer Success działa proaktywnie i w perspektywie długofalowej. Pomaga wycisnąć z produktu czy usługi jak najwięcej. Buduje długotrwałe relacje i wspiera klienta w realizacji celów biznesowych. Idealny CS będzie postrzegany jako dodatkowy członek zespołu klienta. Dodatkowo będzie go interesować cały „cykl życia” klienta, niekonieczne pojedyncza, okazyjna sprzedaż.
Dodatkowo, Customer Success z reguły ma w swoim asortymencie więcej narzędzi. Czasem musi zajrzeć do rozwiązań, z których korzystają też inne działy, żeby wiedzieć np. co się dzieje u sprzedaży, marketingu czy IT (dlatego niekoniecznie te narzędzia muszą być poznane dogłębnie). Może korzystać z aplikacji do webinarów i spotkań, z interaktywnego kalendarza, narzędzi stworzonych stricte dla CS (od marki Gainsight, Freshsuccess czy Catalyst) i nie tylko.
Customer Success Manager częściej gości w pokojach innych działów. Klientom brakuje jakiejś funkcjonalności? Obsługa Klienta da znać, że zgłosi propozycję Działowi Rozwoju. Customer Success musi z kolei doprowadzić do zrealizowania tej potrzeby, dogadując się z IT. Z kolei UXD (User Experience Designer, czyli Projektant Doświadczeń Użytkownika) i Project Manager będą dopytywać o wskazówki przy projektowaniu produktu – wtedy CS jest „głosem klienta”. Opcjonalnie, CS może wyperswadować użytkownikowi dany „ficzer” (Feature, funkcjonalność oprogramowania), jeśli nie powinien być priorytetem.
Trzeba nagrać webinar? Tutaj też z reguły przyda się pomoc CS (DOK - Dział Obsługi Klienta - nie śpi, bo odpisuje na tickety). Mimo różnic Customer Service i Customer Success to działy, które szczególnie mocno się splatają, a ich wzajemne wsparcie jest bezcenne.
Posłuchaj wywiadu z Aleksandrą Makówką, w której mówimy więcej na temat różnic między Support a Success.
Budowanie doświadczeń klienta obejmuje wszystkie punkty styku klienta z marką. To także pierwsze wrażenia jeszcze przed zakupem, czy sam proces zakupu i kontaktu ze sprzedawcą – kiedy CS jest rzadziej angażowany. CX może obejmować:
CX będzie bliskie pojęcie customer journey (dos. podróż klienta - odtworzenie procesów doświadczanych przez użytkownika/klienta, relacji i interakcji z marką) oraz planowanie całej przygody klienta – a wsparcie pracowników CS jest elementem tej podróży. Podobnie jak w poprzednich przypadkach – CS i CX się nachodzą.
A jeśli chcesz lepiej poznać relację między tymi dwoma zagadnieniami, rzuć okiem na drobne równanie poniżej. Ten fantastyczny w swojej prostocie wzór przygotował Nick Mehta – CEO marki Gainsight oferującej rozwiązania dla CS.
sukces klienta = doświadczenia klienta + wyniki klienta
Dopiero kombinacja tych dwóch czynników przyczynia się do sukcesu klienta.
Jest pewna podstawowa zasada, o której warto pamiętać…
Szczęście Klienta ≠ Sukces Klienta
Szczęśliwi klienci to jedna z gorszych pułapek. No bo skoro są zadowoleni, to zdawałoby się, że wystarczy mniej spotkań, że na pewno przedłużą umowę, że przecież jest w porządku. To moment, kiedy czujność Customer Success Managera jest najmocniej uśpiona i kiedy najłatwiej przeoczyć sygnały ostrzegawcze.
Junior Szop Account Happiness Manager
W momencie, gdy aktualizuję ten tekst (czyli w drugim kwartale 2024) – chociaż ta branża jest już coraz powszechniejsza w Polsce, nadal jesteśmy nieco "w plecy" w stosunku do zachodu. Gdy niektóre z firm dopiero orientują się, że potrzebują tworzyć działy Customer Success, inni specjaliści już są na wygranej pozycji, przeganiając o lata tych, którzy dopiero pierwszy raz słyszą o takiej koncepcji. A nie jest wcale taka nowa! Jak podaje Customer Success Association, pierwszy dział CS powstał w 1996 roku, ale zaczął zyskiwać na popularności od 2005 roku za sprawą Salesforce.
Każdy, kto działa w CS, powinien być elastyczny. To sprawia, że łatwiej przeskoczyć do innej dziedziny od IT przez Marketing po Product Management. Tylko po co?
Customer Success daje wyjątkową okazję do:
Dodatkowo, jego najlepsze aspekty ujawniają się przy długotrwałych relacjach z klientem, który nie pyta, czemu znowu zmieniono mu opiekuna. Wtedy inne działy, mogą czerpać garściami ze zbudowanej relacji: zapraszać klienta do testów, webinarów, współpracy przy tekstach blogowych itd.
A późniejsza kariera? Cenna wiedza o procesach nie tylko sprawi, że osoba z Customer Success odnajdzie się w sąsiednim dziale. Otworzy drzwi do roli Team Leadera czy nawet Head of Customer Success. Lub po prostu opiekuna w nowej pełnej świeżych wyzwań.
To wszystko może brzmieć pięknie i kolorowo, dlatego dla równowagi i na zakończenie sprowadzę nas na ziemię. Pamiętaj, że gdy klient nie przedłuży umowy, pierwsze pytanie, które najprawdopodobniej padnie to „Kto był jego opiekunem?”. Co będzie tym bardziej stresujące, im więcej zysku dana marka przynosiła firmie.
Dominik Cisoń
źródła:
Ashvin Vaidyanathan, Ruben Rabago, The Customer Success Professional's Handbook, John Wiley & Sons, Inc., 2020
https://sixteenventures.com/customer-success-is-not
https://cloudcherry.com/blog/customer-success-is-not-cx/
https://www.gainsight.com/customer-success-best-practices/customer-success-not-happy/
https://twitter.com/nrmehta/status/917819517945778176
https://www.ican.pl/b/customer-success-management/jqnQuSTr
https://www.helpscout.com/blog/customer-service-vs-customer-support/
Copyright © CustomerSuccess.pl 2024