Nie masz czasu przesłuchać całej rozmowy?
Poniżej znajdziesz ważne przemyślenia, które poruszyliśmy w trakcie wspólnej dyskusji!
W Splunk jest to Chief Customer Officer – funkcja reprezentująca głos klienta na szczeblu zarządzającym. Przy czym Customer Success to dział, który powinien wykazywać wzrost wynikający z rozwoju klientów, może więc też raportować do ról takich jak Dyrektor Finansowy czy Chief Revenue Officer. To twardy orzech do zgryzienia: jak zachować balans między zapewnianiem klientom dobrego doświadczenia i wyników, jednocześnie nie tracąc sprzed nosa często sztywnych celów finansowych? Ile specjalistów i firm, tyle głosów – a jak ty uważasz i jak to wygląda w twojej firmie?
W wypadku Eweliny praca z klientem i role okołosprzedażowe były czymś znajomym, dlatego sześć lat temu dołączenie do zespołu Customer Success brzmiało kusząco. Początki były jednak bliższe działom supportowym – w Polsce niewiele firm w ogóle słyszało wtedy o CS. Później pojawiły się elementy onboardingu, utrzymania klienta (ang. retention) czy walki z odpływem klientów (ang. churn). Stopniowo, w miarę rozwoju, klarowało się, czym rola Customer Success Managera czy Managerki właściwie jest.
Z rozmowy dowiesz się więcej o początkach Eweliny, a także Łukasza i Dominika w Customer Success.
Wskazówka: Tworząc dział CS czy szukając nowej roli, upewnij się, że jest właściwie rozumiana. Wgryź się w różnice między Managerem Sukcesu Klienta, a pracownikiem działu Customer Support czy Account Managerem i sprzedawcą.
Jaką cenną lekcją ze swojego doświadczenia dzieli się Ewelina? To proste – nie zakładaj z góry! Chociaż czasem spotykamy klientów z podobnych branż, mamy różne segmenty klientów i persony, nie oznacza to, że trafnie określimy, co dla danego klienta jest sukcesem i że wiemy, czego chce.
Włącz aktywne słuchanie i nawet jeśli znasz swój produkt na wylot – staraj się nie dopasowywać klientów do ram i powtarzalnych etykiet. Wyczul się na przekaz klienta i wydobądź jak najwięcej z usłyszanych informacji bez natychmiastowego przeskoczenia o krok dalej: „To jest taka i taka firma, już wiem, jak wszystko ustawić, nie musisz nic robić!”.
Oczywiście dziel się dobrymi praktykami dla klientów z danej branży, ale pamiętaj by na początkowym etapie podejść indywidualnie i wspólnie doprecyzować, jakie są oczekiwania.
Szczęśliwy pracownik dużo chętniej zaopiekuje się klientem i odpowiednio o niego zadba, jeśli czuje, że przychodzi chętnie i jego praca ma sens. Ewelina dzieli się wskazówkami, jak jako team leader czy manager zadbać o pracowników:
Liczba pracowników na polskim rynku doświadczonych w Customer Success wciąż jest mała. Pamiętaj o tym, rekrutując zwłaszcza na juniorskie stanowiska. Daj szansę i zwróć na odpowiedni mindset i nastawienie. Porozmawialiśmy o umiejętnościach, które sprawiają, że ktoś sprawdzi się w dziale CS:
Gdzie tak silny nacisk na umiejętności miękkie (ang. soft skills) stawia potrzebę umiejętności technicznych?
Wszystko zależy od profilu i skomplikowania produktu i idącej za nim definicji stanowiska – jak bardzo techniczne musi być. To zdefiniuje, w którą stronę potrzebujemy przesunąć balans, przy czym musimy uważać, żeby CSM nie stał się supportem technicznym, bo nie takie są jego założenia. Ewelina zwraca uwagę na kilka szczegółów dotyczących umiejętności technicznych:
Poza umiejętnościami miękkimi i technicznymi, tworząc zespół dobrze pamiętać o innych elementach:
Procesy powinny być naturalnym elementem pracy i wspierać naszą pracę z klientem, a nie być piętnem, że mamy coś wpisać, coś odklikać, ale tak naprawdę nie ma to żadnego sensu i robię to tylko, żeby mój manager mi nie suszył głowy.
Oczywiście dobre nastawienie do metodyki sukcesu klienta w innych częściach firmy pomaga. Natomiast Ewelina zachęca nieprzekonanych do tworzenia zespołu małymi krokami. Można podzielić klientów na kohorty – z przydzielonym opiekunem i bez. Następnie po pewnym czasie można zmierzyć ich usatysfakcjonowanie z usługi, rozwój przez przejście na wyższe pakiety czy zakup dodatkowych usług (ang. expansion) a finalnie utrzymanie klienta (ang. retention). W idealnym modelu te statystyki powinny być o wiele lepsze wśród klientów z przydzielonym Customer Success Managerem.
Wreszcie, pytamy Ewelinę, czym właściwie jest dla niej sukces klienta. Być może po poprzednich punktach już wiesz, jaka sprytna odpowiedź padła, jednak jeśli chcesz mieć pewność – zachęcamy cię do przesłuchania całego wywiadu 😉
Copyright © CustomerSuccess.pl 2024